Recensies


Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant 22 november 2010

tekst Shyra Heuting foto's Corné Sparidaens.

Besteed twee pagina's aan Gespot talent 2010
met als titel 'Talent van deze tijd 'Een loungestoel van behaaglijke lussen, een dansclub met het uiterlijk van een ruimteschip en een verrijdbare leeslamp die over je schouder meekijkt.
De ontwerpen maken deel uit van de tentoonstelling 'Gespot Talent 2010' in het Kunstpaviljoen
Textiel mag weer. Volgens Jannie Tonnis de Graaf is het zelfs helemaal van deze tijd.  Net als de combinatie van mooie materialen, technische vernieuwing en goede kwaliteit. Het ambacht verovert terrein. Tijdloos, duurzaam en degelijk zijn sleutelwoorden. "Dat komt misschien door de crisis. Als mensen iets kopen, willen ze iets dat een leven mee gaat."


2 januari 2010 Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant. tekst Shyra Hueting, foto's Duncan Wijting.

HAAR, ZEEP en KARTON Terug naar de basis. Bezinning op de natuur. Jonge ontwerpers tonen in Kunstpaviljoen in Nieuw Roden hun betrokkenheid met het milieu. Met haar, zeep en karton zetten ze een nieuwe trend.

Samenvatting van de twee pagina's. Volgens Jannie Tonnis de Graaf is er een nieuwe generatie vormgevers opgestaan. Niet langer gaat het om groot, groter, groots in een wereld vol glamour. "Het gaat niet langer om henzelf, maar ze willen samen iets maken dat dienstbaar is. Bovendien denken ze goed na over milieu en vorm. Natuurlijke materialen als wol, vilt, en linnen vormen de basis. Oude ambachten worden opnieuw uitgevonden. Functioneel, praktisch, betaalbaar zijn de kernbegrippen van nu." Ontwerper Che Eyzenbach van de Design Academy in Eindhoven speelde met duurzame verpakkingsmarialen en bedacht uiteindelijk "Start it Up." Een starters pakketje voor een student die voor het eerst op kamers gaat. Bijzonder is dat deze hele collectie kartonnen meubelels zit verpakt  in een kartonnen doos van krap een meter  hoog en dito breed. Alles is bovendien zonder lijm of schroeven in elkaar te zetten. Trend is ook de acceptatie van techniek als een fenomeen waar je niet meer om heen kunt. Dat is bijvoorbeeld te zien aan het prototype van een houten computertafel van Marlies Romberg.  Zelfs het toetsenbord is gemaakt van hout, en het functioneerd nog ook. Een ander voorbeeld is een rank krukje, qua vorm afgeleid van het werk van de Catalaanse architect Gaudi. Het is gemaakt van carbon, en is gestest door en doorontwikkeld door TNO. Het fragiele ding weegt een kilo, maar dankzij een ingenieus raamwerk aan de onderkant in staat om iemand van 80 kilo tot zetel te dienen.

'Glas nu' Dagblad van het Noorden 22 november 2008 door Shyra Heuting.

Het geheim van de schoonheid van glas, is dat het transparant is en allerlei vormen kan aannemen. Vijfentwintig Nederlandse glasdesigners tonen in het Kunstpaviljoen in Nieuw Roden hoe makkelijk het materiaal zich voegt naar het interieur. De tentoonstelling heet Glas-Nu en geeft het museumhuis tot half januari breekbare allure. Bijzonder is een exemplaar dat z'n schaduw op de tafel werpt en z'n ingegraveerde tekst vrijgeeft. De woorden omarmen het object en vormen samen een gedicht. De inhoud laat de toeschouwer nadenken over het leven. Twee barokke vasen van Bernard Heesen, lijken te schreewen om een robuust veldboeket. Het Mariabeeld, waarvan het heilige hoofd vervangen is door een glazen bol heet Keep Focus. Opnieuw een combinatie van oud, nieuw en een boodschap. Symboliseert de glazen bol de leegheid in de hoofden van mensen? Of de lege kerken van nu?

  "Lichting 2007" - maart 2008

Door Paul Straatsma, Dagblad van het Noorden  Wonen&co:

Historie, natuur en nieuwe technieken. Het zijn de thema's waardoor de laatste lichting afgestudeerden van de Nederlandse kunstacademies zich heeft laten inspireren. Neem bijvoorbeeld de bank ontworpen door Martine van Loon. Het meubelstuk, opgetrokken uit karton, is afgeleid van de molensteenkraag uit de Gouden Eeuw. Ontwerpster Elena Gory heeft voor de Chaise Longue zich laten inspireren door Marie Antoinette. De vraag of het meubelstuk comfortabel zit, is ondergeschikt aan de grandeur die van het object uitgaat. Het spreekt voor zich dat een stoel met koninklijke allure een plaats in het midden van de kamer opeist. Gelukkig heeft het paviljoen meerdere ruimtes."

 

"Nature Living" - AOC Terra in Kunstpaviljoen - december 2007

Door Renée Heuvelman, Dagblad van het Noorden  Wonen&co:

"De trend op het gebied van bloemsierkunst is de natuur naar binnen te halen, Niet zoals die buiten te zien is, maar op je eigen manier. Gebruik al het mooie dat de natuur te bieden heeft en geef er je persoonlijke tintje aan. Dat is het thema dat de laatste week van 2007 centraal staat in het Kunstpavljoen."

 

"Museum Huis - een keuze van Lidewij Edelkoort" - oktober 2006 tm januari 2007

Door Shyra Hueting, Leeuwarder Courant  Wonen&co:

"De familieruimte is passé. Weg met de woonkamer! De invloed van dieren op het interieur wordt berengroot en we gaan allemaal onze eigen verzameling aanleggen. Dat zijn een paar voorspellingen van trendgoeroe Li Edelkoort. Ze liet zich bij de herinrichting van het Kunstpaviljoen leiden door curiositeiten, door de historie van de natuur en haar fascinatie voor abstract. Edelkoort gelooft heilig in de organische vormen, zegt ze, terwijl ze een moderne schaal toont die op een stuk honingraat lijkt. 'Er komt een fusie van contrasten. Oud en nieuw zijn in de toekomst met elkaar verweven. Het verleden is de toekomst', voorspelt de trendgoeroe, zittend op een 'verbrande' designstoel van Martin Baas."

 

"Het schilderij als spiegel" - maart tm juni 2006

Door Isabella Werkhoven, Dagblad van het Noorden, mei 2006: 

"Eigenlijk is het verbazend dat niets detoneert in het multidisciplinaire Kunstpaviljoen in Nieuw-Roden. Het bewoonde museum krijgt steeds meer vorm en de collectie wordt omvangrijker, maar oud en nieuw design, esthetische en non-esthetische kunst staat en hangt er harmonisch bij elkaar. De huidige tentoonstelling met schilderijen van vijf bekende schilders heet Het schilderij als spiegel. Hiermee wil Kunstpaviljoen de relatie tussen het afgebeelde en de huidige samenleving laten zien. Kunst als de oude spiegel van de tijd dus, met werk van Rob Scholte, Arjan van Arendonk, Urs Pfannenmüller, Rob Bierza en Mary Waters."
 

Mary Waters

Door Eric Bos, Dagblad van het Noorden, citaten uit "visualia 554" december 2002:

'Mary Waters houdt ervan te spelen met schilderkunst, met de kunsthistorie. Ze kopieert het liefst, ze houdt van herhalingen en is nieuwsgierig naar het effect ervan. Je kijkt bij haar naar vrijwel volmaakte kopieën van het werk van Vermeer, Ter Borch en Verspronck, maar je ziet ook onmiddellijk: dit is zo eigentijds als wat. Dat maakt het spannend en intrigerend tegelijk. Waters maakt duidelijk dat schilderkunst allang niet meer als een single over straat gaat. De schilderkunst knoopt – vruchtbaar resultaat – liaisons aan met de clipcultuur, de commercie en reclame technieken.”

Door Isabella Werkhoven, Dagblad van het Noorden 21 september 2004:

“Zo geeft Waters een beeld uit ons collectief geheugen een extra gelaagdheid die je dwingt te blijven kijken.”

 

 

 Tjep "Barbapapa Pallone" '09    De keuze van  Li Edelkoort  '07   Kayleigh Burgmeijer 'Zichtbaar Verborgen', servies 2010